Menu
dannelsesreisen
  • testLogoGalleri
dannelsesreisen

Virksomheters bruk av måleverktøy

Posted on 27. april 201527. april 2015 by Johan Martin Johannessen

 

Konklusjon
Verktøy for mmalDartSkiveBukksEyeåling i sosiale medier vil gi virksomheten svar på om målene nås. De vil gi nøyaktige data om målgruppen. Virksomheten vil være i stand til å yte kundeservice raskere. Omtale vil spores og man kan svare i det mediet den er. Økonomisk nytte og kost vil vises raskt og nøyaktig.

 

Først en liten innledning om verktøy for å gjøre denne jobben.
Virksomheter som bruker sosiale medier som kanal for kundebehandling og markedsføring trenger verktøy for å måle resultater. Det finnes mengder med metoder og verktøy for å se hvor mye deltakelsen gir igjen av verdi. Det finnes egne virksomheter som kan ta seg av hele jobben fra innhold i kampanjer til selve resultatmålingene. Et eksempel på en slik virksomhet er Penetrace.

http://www.penetrace.com/
http://www.penetrace.com/

Andre bruker egne ressurser for denne delen av bedriftens deltakelse. Her vil virksomhetens egne ansatte skape innhold og måle sine egne resultater.

For å få dette til er det nyttig med et godt verktøy. Et av de mest kjente verktøyene er Google Analytics. Jeg har skrevet et lite innlegg om Analytics. Artikkelen kan du finne her: Google Analytics er en veldig god verktøykasse.

Det finnes en hel del verktøy for å måle gevinster. Jeg har lett litt på nett via sosiale medier. Prosessen har jeg skrevet litt om i denne artikkelen: http://blog.jojo.priv.no/?p=59. En komplett liste er vanskelig å oppdrive. Det at et verktøy er ofte nevnt i sosiale medier eller har høy rangering i søkemotorene er et godt tegn på at det er et utbredt og brukt verktøy. Det lille søkeeksperimentet mitt ga meg følgende forslag til verktøy å bruke til å måle.

  • http://www.socialmention.com/
  • https://en.mention.com/
  • http://www.talkwalker.com/alerts/login
  • http://topsy.com/
  • http://www.pinalerts.com/index/feature
  • https://hootsuite.com/

Sosiale nettverk har ofte egne innebygde verktøy for analyse. Twitter har analytics.twitter.com for eksempel.

Noen verktøy er spisset inn på spesifikke nettverk slik som Twitter eller Facebook. Andre igjen kan måle nettsteder og trafikkleding til disse. Verktøyene krever kriterier for hvordan du kan sette i gang målingen. Det kan være å søke etter virksomhetens navn. Det vil si at man søker etter steder eller nettverk der virksomheten blir nevnt. Målet for en slik måling er gjerne å kunne delta og bidra der det diskuteres om virksomheten. Et annet mål for denne typen analyse er å kunne yte rask kundeservice. I nettverk som Twitter eller Facebook vil man kjapt kunne komme med tilbakemeldinger dersom man i verktøyene sine fanger opp kommunikasjonen.

TwitterAnalyse
Twitter analytics

 


 

Kampanjer kan måles ved å telle antall ledede besøk til en nettside eller til en profil i sosiale medier. Da får man lest kvantumet denne kampanjen har ført til. Noen verktøy gir mulighet til å telle hvor mange som deler videre. Slik kan man se spredningseffekten. Virksomheter kan også måle hvor mange ledede besøk som fører til reelle salg. Målingene kan da vise hvor mye nytte kampanjen gir. Google Analytics som jeg har sett litt på kan gi visuell statistikk på kost/nytte i grensesnittet.

grunnleggende_data

Målgruppen til virksomheten kan også måles. Er de vurderingene som er gjort i starten korrekte? Måleverktøy kan vise hvem som besøker et nettsted. Det kan også leses av demografi. Målingene kan vise hvilke plattformer kundene bruker. Du får vite lokasjon til kundene. Dette kan brukes til å spisse budskap, kampanjer og annen markedsføring. Det kan også vise om det er behov for justeringer eller endringer i forhold til pågående kampanjer eller annen kommunikasjon.

 

talkwalker
Hentet fra TalkWalker. Dette er blant de data som de lover å kunne gi.

 

Virksomheter kan også se hva konkurrenter gjør i sosiale medier. Dette gjør at en kan sammenstille sine egne resultater med hva konkurrentene henter ut. Kan man møte konkurransen? Se hva de har suksess med?

Hva skal måles? Det meste som skjer over nett er nok mulig å måle. De store aktørene som sitter på enorme mengder data (Big data) har hjulpet til med å skape veldig nøyaktig statistikk. Det finnes kanskje ikke lenger en grense for hva som kan måles og analyseres i sosiale medier eller nettet generelt lenger? En virksomhet bør lage seg en ønskeliste over de data som kan hjelpe til å styre kost og nytte for innsatsen i sosiale medier. Hvordan måle det? Finn det rette verktøyet. Jeg har søkt etter verktøy i sosiale medier. Her er det bare å finne et verktøy eller en hel verktøykasse som kan gi den dataen man trenger.

Hvilket verktøy bruker du? Delta i diskusjonen i kommentarfeltet. Finnes det komplette eller omfattende lister over verktøy der ute?

1 thought on “Virksomheters bruk av måleverktøy”

  1. Tilbaketråkk: Google Analytics er en veldig god verktøykasse | dannelsesreisen

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Siste innlegg

  • Kampanje i sosiale medier – et eksempel
  • Bomme litt i sosiale medier…
  • Virksomheters bruk av måleverktøy
  • Bruk av mitt PLN til å lære om måling av virksomheters interesser på nett
  • Google Analytics er en veldig god verktøykasse

Siste kommentarer

  • Bomme litt i sosiale medier… | dannelsesreisen til En presentasjon strategi sosiale medier (fiktiv)
  • Bomme litt i sosiale medier… | dannelsesreisen til Hvorfor trenger virksomheter en strategi for sosiale medier?
  • Google Analytics er en veldig god verktøykasse | dannelsesreisen til Virksomheters bruk av måleverktøy
  • Virksomheters bruk av måleverktøy | dannelsesreisen til Bruk av mitt PLN til å lære om måling av virksomheters interesser på nett
  • Virksomheters bruk av måleverktøy | dannelsesreisen til Google Analytics er en veldig god verktøykasse

Arkiv

  • mai 2015
  • april 2015
  • mars 2015

Kategorier

Meta

  • Logg inn
  • Innlegg RSS
  • Kommentarer RSS
  • WordPress.org
©2021 dannelsesreisen | Powered by WordPress & Superb Themes