Bruk av personlige lærenettverk i sosiale medier er nyttig. Summen av kunnskap for den samlede deltakerskare er enorm. Enten du søker kunnskap til profesjon eller hobby vil deltakelse i sosiale medier være nyttig. Bruk sosiale medier som din kunnskapsbank, der du gjør profitable «uttak». Gjør man «innskudd» (svar på- og still spørsmål) vil man bygge på et stadig bredere nettverk. Profitabelt det også.
Oppgaven denne gangen er å bruke personlig lærenettverk for å finne ressurser om måling av sosiale medier og nettsteder. Målet er å lære bruk av personlige nettverk til kunnskapsdeling.
Strategien min er nå å gå inn på de utvalgte nettverkene og foreta søk etter nøkkelordene «måling i sosiale medier» på norsk og engelsk. En enda bedre metode tror jeg ville vært å stilt spørsmål i interessegrupper. Det skal jeg teste en annen gang.
Alternativene som er til rådighet av nettverk er LinkedIn, Twitter og RSS. (RSS er ikke et nettverk, men et verktøy for å samle inn aktivitet fra selvvalgte kilder. Se annet bloginnlegg om RSS her: http://blog.jojo.priv.no/?p=39)
Her har jeg hatt konto i noen år, men har ikke brukt nettverket aktivt før. Dette er et sosialt nettverk som er ment brukt karrieremessig og faglig. Profilene blir satt opp basert på CV og faglige stillinger. Nettverket er ment å knyttes profesjonelt og forretningsmessig (Wikipedia, 2015).
Søking
Finner 2 lukkede grupper som har tatt opp dette temaet. Den ene gruppen er «sosiale medier» og den andre gruppen er «norske nettbutikker». Søker om å få bli med i «sosiale medier» og blir inkludert med det samme.
På gruppen Sosiale medier på LinkedIn ser jeg et medlem som spør etter ressurser som ligner Penetrace. Hun ønsker å finne verktøy for posisjonering, bygge kunnskap om en bedrift eller produkt eller styrke kunderelasjoner / kundetilfredshet. (Jeg velger å ikke dele skjermklipp eller navn siden dette er en lukket gruppe).
Søker etter Penetrace på google og finner url: http://www.penetrace.com/
Dette er ikke et verktøy men et firma som hjelper til med markedsføring og evaluering av kampanjer.
Penetrace har kunder som Nortura og Schibsted.
RSS
For å holde rede på ressursene jeg følger bruker jeg Feedly. Feedly search gir ganske mange svar som omhandler strategier for forskjellige mål i sosiale medier. Men lite som omhandler verktøy. Jeg prøver å endre søket og når jeg søker på «sosial media analyzing tools» får jeg opp noen lovende treff.
En av kildene som heter Sosial media examiner hadde en artikkel jeg gikk inn på. http://www.socialmediaexaminer.com/6-social-media-monitoring-tools/
(Tamar Weinberg, 2015). Her er det foreslått 6 verktøy for måling, sporing og emneovervåking i sosiale medier.
Siste nettverk for læring og kunnskap jeg prøver denne gangen er
Twitter er en microfeed som jeg har blitt frelst på. Når jeg finner noe jeg liker blir jeg helt «nerd» på det og kanskje «litt» predikant. Best å korte dette «om»-avsnittet ned til at jeg bruker TweetDeck som verktøy for å delta på Twitter.
Som forventet finner jeg en god del tweets som ønsker å lede leseren inn på nettressurser for markedsføring av kurs. Gjerne om kurs for måling i sosiale medier.
Finner flere lovende lenker og følger en som leder til en artikkel om måling og forfatteren har testet Oktopost. (Steve Rayson, 2013) Artikkelen finner du her om det er av interesse: http://www.socialmediatoday.com/content/how-effective-your-social-marketing-how-track-and-capture-leads
Nå var ikke målet å finne et verktøy for bruk, men demonstrere hvordan jeg bruker PLN. Jeg har ikke testet eller lest mye om de verktøyene som er nevnt i artikkelen. Jeg legger mest merke til at disse verktøyene koster penger å bruke. Jeg ville derfor gått mer i dybden på hvert enkelt og søkt på referanser og anmeldelser før jeg testet dem. Har du testet eller brukt noen av de nevnte verktøy eller virksomheter? Legg gjerne igjen noen ord om erfaringene i kommentarfeltet. Da bygger vi et lærenettverk…
1 thought on “Bruk av mitt PLN til å lære om måling av virksomheters interesser på nett”