Twitter; et univers av humor, politikk, sarkasme, ironi, markedsføring og kunnskap.
Jeg er veldig fersk på Twitter. Mitt førsteinntrykk kom via nettleseren på laptoppen min. Når jeg registrerte meg fikk jeg en del forslag til folk og organisasjoner å følge. Det oppstår allerede da en form for aktivitet på kontoen min.
Jeg hadde fått utdelt oppdrag om hva jeg skulle bruke Twitter til. Helt greit. Eller jeg tar det tilbake, nei det var ikke helt greit. Overlasten av informasjon blir en liten hodepine. Jeg trenger altså å «spisse» hvem jeg skal følge. Oppdraget? Jeg skal finne ut av mekanismene for nettverksbygging på Twitter. Jeg skal nå prøve å bygge meg et læringsnettverk på Twitter for temaet sosiale medier.

Jeg skal innrømme det med en gang. Jeg bruker alt for mye tid på Twitter enn det som var planen før jeg startet. Twitter er gøy. Det produseres tross alt 500 millioner unike tweets (Twittermeldinger) hver dag. Ifølge samme kilde (https://about.twitter.com/company) er det 288 millioner brukere aktive på månedsbasis. Jeg må lære meg å søke etter aktuelle brukere og aktuelle tema. Eksperter på sosiale medier er godt kjent med mekanismene. De bruker hash-taggene flittig. Det er derfor greit å finne tweets som omhandler sosiale medier. Mitt første søk blir derfor #SoMe. Jeg skjønner fort at dette blir omfattende. Jeg får et tips om et verktøy som heter Tweetdeck (https://tweetdeck.twitter.com/). Her kan jeg gjøre et mer tilspisset søk. Hurra. Nå får jeg søkt på hashtaggen #SoMe fra bare norske brukere.
Da har jeg funnet meldinger for emneknaggen. Jeg har tweets som er på norsk. Da kan jeg begynne å følge folk som er eksperter på sosiale medier.
Da må jeg bare finne ut mer om de som har twitret. Jeg går inn på profilene til de som har postet mest relevant etter min smak. Nå går det opp for meg at profilen jeg har laget kanskje ikke er optimal. De aller fleste har en godt gjennomtenkt profil. De bruker den til å fortelle meg, en søkende, om hvem de er og hva de gjør på Twitter.


Organisasjonene som er på Twitter er også stort sett flinke til dette. For meg er det spesielt viktig hvis en organisasjon har flere kontoer. Da er det nyttig for meg å se hvilken av kontoene som omhandler det jeg ønsker å følge.

Jeg må altså sette opp profilen min slik at jeg får vist andre hvem jeg er og hva jeg trolig kan bidra med på Twitter. I alle fall bør den være gjennomtenkt og gjerne litt iøynefallende. Organisasjoner bør bruke firmalogo i profilen. Hvis de ikke gjør det så mistenker jeg at det er noen som utgir seg for å være dem.
Twitter har som andre sosiale medier en form for etikette. Jeg har oppdaget at når jeg velger å følge noen så starter de som regel å følge meg tilbake. Veldig hyggelig for en nybegynner. Jeg har også skjønt at å like en tweet, eller retweete en tweet (retweete innebærer å legge en tweet fra andre ut på sin egen tidslinje/profil) gir en spredende effekt. Ikke bare spres en tweet bredere i nettverket, men den som sender tweeten får tilbakemelding på at meldingen blir tatt opp av nettverket.
Det har også hjulpet meg å finne andre mennesker jeg vil følge ved å se hvem disse brukerne følger. Det er jo slik dette nettverket fungerer. Blant de en ekspert på sosiale medier følger bør det være andre eksperter på sosiale medier. Logikk.
Jeg finner stadig nye interessante profiler å følge i diskusjonene som oppstår. Det finnes mange eksperter og kunnskapen sitter løst.

En kjekk måte å organisere seg på Twitter er å bruke lister. Lister er en mulighet for å samle profiler i for eksempel kategorier. Da kan jeg ha flere nettverk på samme profil. Listene kan lagres privat eller offentlig. Når man legger ut lister offentlig deles disse med andre brukere.
Hvordan skal man poste slik at det blir lagt merke til blant de etablerte brukerne av Twitter?
Hva sies om å verve følgere på egen innsats og innhold; Jevnlige postinger. Gjerne litt egenskapt innhold og ikke bare retweets. En gjenganger som nevnes blant ekspertene er å bruke litt humor uten å overdrive. Kommenter innhold som man mener er bra. Svar på kommentarer eller retweets jevnlig og hurtig. Jeg er ikke helt der enda, men heldigvis er Twitter veldig lavterskel. Dette er en perfekt inngangsport til sosiale medier for oss ferskinger.
Ofte vil man kryssdele innhold fra blogger eller andre sosiale medier til Twitter eller andre veien. Dette er et fint verktøy for å skape trafikk og lede brukere til mer rikholdig innhold. Innhold som for eksempel markedsføring eller merkebygging. Ved å skape trafikk til nettstedet vil man også klatre på rangeringen i søkemotorene. Kryssdeling er også en fin måte å bygge på nettverket sitt. Jeg var nylig innom en blogg som omhandler det temaet jeg skriver om nå. En meget godt skreven artikkel som jeg får lyst til å vise andre i nettverket. Forfatteren er også en Twittrer og han har innbakt en Twitterlink på bloggsiden. Bare ett klikk, så har jeg twittret denne bloggen til mine følgere. Også forfatteren får en beskjed om dette. Ganske kjapt kom det en kommentar fra forfatteren.


Denne bloggen fant jeg forresten i en tweet fra forfatteren. Mye av kunnskapen som deles er nettopp via krysslinker til andre kilder. Det er også en del nyttige diskusjoner om bruk av verktøy. Det kan spørres om meninger mellom forskjellige opsjoner for en sak. Disse foregår i meldinger på maks 140 tegn og det er kjekt for oss som har så mye man skal finne ut av. Det er høy fart og mye kunnskap på Twitter.
Nå har det etter hvert begynt å gå opp for meg hvor bra verktøyet Twitter er for nettverksbygging og kunnskapsdeling. Jeg nevnte i starten at jeg startet på laptoppen. Jeg har nå utvidet med verktøy for å kategorisere søk og forenkle spissing av informasjonshenting. I tillegg kan man ha klienter for Twitter på mobiltelefonen eller nettbrett. Man kan holde seg oppdatert hvor som helst og når som helst. Viktigere er det kanskje at man kan gi respons på eget innhold eller kommentarer kjapt. Twitter er ikke lenger «bare» 140 tegn. Man kan legge ut bilder og videoer i postene. Dette er nyttig for å skape oppmerksomhet. Det er eksperimentelle løsninger for å live-strømme video fra profilen. (Meerkat m.fl.). Muligheter for innhold utvides stadig.
Jeg har på kort tid blitt glad i Twitter. Det er ikke bare matretter, søndagsturer eller politisk raljering ….
Om du føler deg støtt eller jeg har tråkket på noen tær jeg ikke skulle. Raljer gjerne i kommentarfeltet. Andre kommentarer er selvfølgelig velkomne også.
Artig skrevet i en kåseriaktig, muntlig stil. Minner litt om kåseriene til Eivind Lund:
http://eivindlund.no/wp/om-hundre-ar-er-altinn-glemt/
Artig skrevet, men ble litt uleselig på ene twitter-printscreenen din.
Akkurat. Takker så masse. Det må rettes opp. Ser også nå i ettertid at siden ble veldig rotete når man leser den på mobiltelefon. Sånn er det å være nybegynner…