Menu
dannelsesreisen
  • testLogoGalleri
dannelsesreisen

Hvorfor trenger virksomheter en strategi for sosiale medier?

Posted on 8. mars 2015 by jojo@banngass.com

Fordi virksomheter trenger en plan på:

• Hvorfor være i
• Hva de skal gjøre i
• Hvem skal de nå
• Motivasjon for å delta i
• Frihet under ansvar på
• Lytting og deltakelse med andre i

… sosiale medier.

Hva mener jeg med dette? Les videre så skal jeg forklare.

Hva bør en god strategi inneholde rent overordnet?

Bedrifter har etter hvert begynt å våkne for behovet for å være tilstede i sosiale medier. Hvordan deltar bedrifter i sosiale medier og hva er spillereglene her?

 

 

 

 

 

 

 

Jeg tror ikke bedrifter bør kaste seg ut i sosiale medier uten å forme en strategi for hvordan verktøyet skal brukes. Ansatte trenger føringer for hvordan bedriften skal fremstilles i sosiale medier. Det er andre spilleregler her enn i tradisjonelle kommunikasjonskanaler. Tankegangen for hvordan informasjon deles må endres. I sosiale medier er det en mer personlig tone og bedrifter blir mer transparente utad.


Hva ønsker bedriften å oppnå med å delta? Man bør forme et mål for deltakelsen. Et nedfelt mål vil hjelpe bedriften og ansatte som deltar å hele tiden tenke på hvorfor de gjør det. Hvorfor det er viktig for bedriften og hvilke motivasjoner bedriften har. Målet for sosiale medier bør oppfylle delmål til organisasjonens mål.

Skal man holde en uformell og personlig tone? Skal man spisse seg på enkelte medier eller skal man delta bredt? Hvor mye fra det interne bedriftslivet er man villig til å dele? Hvem kan tenkes å ønske å være følgere av bedriften i sosiale medier? (Hvem skal de nå) Hvem i bedriften skal delta på bedriftens vegne? Hvor mye ressurser skal vi bruke på dette? Dette og mange flere spørsmål bør stilles før man starter opp. En strategi vil hjelpe bedriften og ansatte som deltar å hele tiden tenke på hva de gjør i sosiale medier.


Når bedriften har bestemt seg for å bruke ressurser på deltakelse i sosiale medier så vil man jo ha behov for å måle hva dette gir tilbake. Hva oppnår vi? Får vi lojale følgere? Får de et rett inntrykk av oss? Vis i strategien hvordan man har tenkt å måle resultater opp mot målene. Å måle resultater er viktig for motivasjonen til ansatte og bedriften.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvor innovative ønsker bedriften å være? Sosiale medier og webteknologi er i stadig utvikling. Trender blant brukerne skifter fort. Informasjon kan spres over hele verden. Skal bedriften velge å ligge i teten og eksperimentere eller skal gå med forsiktige skritt? Det må være lov å prøve og feile før man får skapt sin rolle og sin profil. Tenk på hvor stor frihet man skal gi bedriften og ansatte i bruk av sosiale medier.

I tweeten under spør de egentlig følgerne sine om hva de syns om                             funksjonen før de tar det i bruk.


Hvordan løser vi det når deltakelsen i sosiale medier ikke går som planlagt? Hva om andre gir negativ omtale eller bruker sosiale medier til å spre misnøye om bedriften. Da er det viktig å ha kjøreregler for hvordan man kan minske konsekvenser. Mange bedrifter opplever også at responsen på deltakelse ikke blir som intensjonen. En strategi for deltakelse og respons er viktig. Lytt på klager og kritikk og vis at dere gjør det.

Takk for at du leste innlegget mitt. Delta med en kommentar. Jeg vil lytte til dine råd.

 

  • Sosiale medier
  • strategi
  • 4 thoughts on “Hvorfor trenger virksomheter en strategi for sosiale medier?”

    1. Finn K S sier:
      10. mars 2015, kl. 17:16

      Hei Johan! Synes du har et godt innlegg om strategien. Spennende fagområde! Det må være interessant å ta i bruk sosiale medier i regi av å skulle representere et firma. Kombinasjonen av menneske og teknologi kan det ofte være vanskelig å forutsi utfallet av 🙂

      Svar
      1. jojo@banngass.com sier:
        10. mars 2015, kl. 17:56

        Takk, ja er enig. Men jeg har tro på de forskjellige strategiene jeg har lest her og der. Er også overrasket over hvor mange ressurser det finnes for bedrift< -->SoMe ute på nettet. Det har blitt et stort fagfelt.

        Svar
    2. Elisabeth sier:
      16. mars 2015, kl. 20:12

      Mange gode poeng her.

      Svar
    3. Tilbaketråkk: Bomme litt i sosiale medier… | dannelsesreisen

    Legg igjen en kommentar Avbryt svar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

    Siste innlegg

    • Kampanje i sosiale medier – et eksempel
    • Bomme litt i sosiale medier…
    • Virksomheters bruk av måleverktøy
    • Bruk av mitt PLN til å lære om måling av virksomheters interesser på nett
    • Google Analytics er en veldig god verktøykasse

    Siste kommentarer

    • Bomme litt i sosiale medier… | dannelsesreisen til En presentasjon strategi sosiale medier (fiktiv)
    • Bomme litt i sosiale medier… | dannelsesreisen til Hvorfor trenger virksomheter en strategi for sosiale medier?
    • Google Analytics er en veldig god verktøykasse | dannelsesreisen til Virksomheters bruk av måleverktøy
    • Virksomheters bruk av måleverktøy | dannelsesreisen til Bruk av mitt PLN til å lære om måling av virksomheters interesser på nett
    • Virksomheters bruk av måleverktøy | dannelsesreisen til Google Analytics er en veldig god verktøykasse

    Arkiv

    • mai 2015
    • april 2015
    • mars 2015

    Kategorier

    Meta

    • Logg inn
    • Innlegg RSS
    • Kommentarer RSS
    • WordPress.org
    ©2021 dannelsesreisen | Powered by WordPress & Superb Themes